W ZZDW Koszalin funkcjonuje wiele programów wspomagających podejmowanie decyzji. Są to:
DroKonsult (Warszawa)
System
Zarządzania Drogami – System umożliwiający analizę
sieci drogowej pod względem stanu technicznego nawierzchni.
Wykonywane są odpowiednie badania (sprzętowe i wizualne), z których
oceny cyfrowe wprowadzane są do systemu.
Po przetworzeniu danych
system generuje raport, w którym dzieli drogi na poszczególne
kategorie (pod względem stanu technicznego).
MapInfo Corporation
MapInfo – Baza danych zawierająca informacje o drogach, umożliwiająca prezentację danych na mapie cyfrowej. Za pomocą odpowiednich narzędzi dane z Systemu Zarządzania Drogami przenoszone są do bazy MapInfo i przedstawiane na mapie dróg wojewódzkich.
ZZDW Koszalin
DIF (Dane Ilościowo-Finansowe) – System DIF jest systemem rejestracji faktur, czyli systemem zbierania informacji o zakończonych robotach (lub etapach robót) i usługach oraz o zrealizowanych dostawach materiałów. W związku z powyższym system DIF jest jednocześnie systemem rejestracji kosztów, jak i systemem rejestracji „wydatków”.
System DIF zawiera:
dane ilościowe
roboty wykonane systemem zleconym
roboty wykonane siłami własnymi
dane finansowe
rejestr kosztów (faktury za usługi oraz dokumenty rozchodu wewnętrznego)
rejestr faktur (faktury za usługi oraz faktury zakupowe materiałów)
Cele funkcjonowania systemu DIF
podpowiada odpowiedni dekret, który umieszcza się fakturze podczas opisywania,
informuje o zaangażowaniu środków finansowych w danym roku budżetowym,
pilnuje zaangażowania środków finansowych zgodnie z podpisanymi umowami,
pozwala określić – jakie środki finansowe pozostały do wykorzystania do końca roku,
informuje o rzeczowym (ilościowym) wykonaniu robót drogowo-mostowych,
pozwala dokonać analizy podziału środków finansowych w podziale na zadanie, paragrafy, grupy robót, drogi, powiaty itp.
IKAR (Szczecin)
System Finansowo-Księgowy – Program służący do rejestrowania zdarzeń gospodarczych.
Centralny
program zainstalowany jest na serwerze ZZDW Koszalin.. Użytkownikami
sieciowymi są poszczególni pracownicy Wydziału
Budżetowo-Finansowego.
Środki trwałe – Ewidencja środków trwałych oraz automatyczne obliczanie amortyzacji.
Seagate Software
Crystal Reports – Program umożliwiający prezentację danych w postaci gotowych raportów. Raporty te mogą zostać wygenerowane do edytora tekstów, arkusza kalkulacyjnego lub na stronę internetową.
Dane z systemu finansowo-księgowego oraz z systemu DIF zbierane w odpowiednich tabelach – tzw. “Hurtownia Danych”. Dzięki programowi Crystal Reports codziennie generowane są raporty zawierające aktualne informacje rzeczowo-finansowe, a prezentowane są na stronie internetowej.
HEUTHES
Baset – Przelewy przekazywane są do banku drogą elektroniczną.
Kadry – Centralna ewidencja danych personalnych wszystkich pracowników ZZDW Koszalin. Automatyczne generowanie raportów, zaświadczeń, sprawozdań itp.
Płace – Program liczący wynagrodzenia pracowników, na podstawie danych pobieranych z programu Kadry oraz Kart Zarobkowych wypełnianych przez odpowiednich pracowników. Pozwala na automatyczne przygotowywanie wszystkich deklaracji ZUS oraz deklaracji podatkowych.
Systemy techniczne opracowane przez firmę ProMat z Wrocławia, która opracowuje od wielu lat oprogramowanie dla struktury Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w Warszawie.
System Gospodarki Mostowej składa się z następujących programów:
SGMWin - program zarządzający systemem,
EGMWin – ewidencja gospodarki mostowej,
KPPWin – karty przeglądów podstawowych,
GenRap - program do generowania raportów,
RapSQL - drugi program do generowania raportów,
KPSWin – karty przeglądów szczegółowych,
SGM – jest to system wspomagający optymalizowanie decyzji na temat remontów obiektów mostowych. Fundamentem funkcjonowania systemu jest EGM, czyli ewidencja obiektów mostowych (tj. mostów, wiaduktów, estakad, kładek dla pieszych, tuneli i przepustów).
Drugim elementem jest KPP, czyli system oceny stanu technicznego obiektów mostowych.
W administracji drogowej oceny dokonuje się dzięki przeglądom technicznym podzielonym (ze względu na zaawansowanie oględzin) na cztery stopnie:
przeglądy bieżące – wykonywane przez obwody drogowe podczas objazdów dróg lub po różnych wydarzeniach (np. wypadek, huragan, powódź). Oględziny mają charakter „pobieżny”.
przeglądy podstawowe – wykonywane przynajmniej raz w roku przez wyszkolonych inspektorów mostowych. Poddawane są ocenie wizualnej (wyrażonej cyfrowo 0 – 5) różne elementy mostowe (nasypy, skarpy, nawierzchnia, chodniki, poręcze i bariery, pomost, dźwigary, podpory, fundamenty – i inne w zależności od konstrukcji obiektu). Każdy element oceniany jest osobno.
przeglądy szczegółowe – wykonywane przez uprawnioną (i specjalnie przygotowaną) osobę co pięć lat. Polegają na przeprowadzeniu podstawowych badań wytrzymałościowych i chemicznych poszczególnych materiałów (stali, betonu itd.). Przeprowadzana jest analiza pracy obiektu mostowego oraz inwentaryzacja ewentualnych uszkodzeń.
przeglądy specjalne – wykonywane przez specjalistyczne firmy projektowe lub jednostki naukowe. Dokonywane są np. badania nośności, specjalistyczne badania wytrzymałościowe, inwentaryzacja uszkodzeń i „słabych punktów”. Często wykonawca przeglądu podaje również propozycję technologii remontu lub przebudowy.
Na dzień dzisiejszy - wybór obiektów mostowych przeznaczonych do remontu odbywa się w oparciu o oceny z przeglądów podstawowych i dane ewidencyjne (lokalizację, geometrię obiektu, parametry techniczne, datę budowy itd.)
System przeglądów polega na porównaniu „średnich ważonych” ocen wszystkich obiektów mostowych (wynikających z przeliczenia odpowiednim algorytmem ocen wszystkich elementów danego obiektu). Porównując oceny obiektów system tworzy listę - od obiektu „najsłabszego” (w najgorszym stanie technicznym) do „najmocniejszego” (teoretycznie najnowszego).
Na poziomie oceniania obiektu potrzebna jest wiedza inżynieryjno-techniczna, natomiast system przeprowadza „analizę ekonomiczną”.
Docelowo system będzie uwzględniał wszystkie przeglądy oraz takie czynniki, jak: natężenie ruchu, koszty użytkowników, warunki środowiskowe (atmosfera, zanieczyszczenie środowiska itp.), usytuowanie obiektu (np. teren miejski, czy zamiejski), inne.
System pracuje w wewnętrznej sieci komputerowej. Centralna baza
znajduje się
u informatyka, natomiast użytkownikami są pracownicy
Wydziału Mostów. Jednak głównymi użytkownikami i
twórcami danych są inspektorzy mostowi obsługujący program w
Rejonach Dróg Wojewódzkich.
System Zima służy do przetwarzania i przesyłania informacji związanych z zimowym utrzymaniem dróg. Podstawowe zadania realizowane przez system, to:
wspomaganie przygotowywania meldunków o stanie zimowego
utrzymania
i o warunkach panujących na drogach, automatyczne
agregowanie danych przygotowywanych do wysłania, prezentacja
warunków pogodowych
i warunków przejazdu po
drogach na mapie, generowanie komunikatów tekstowych
o
stanie zimowego utrzymania, przyjmowanie, edycja
i przekazywanie
podrzędnym jednostkom prognoz pogody, miesięczne zestawienia danych
w postaci graficznej;
automatyczna transmisja danych za pośrednictwem Internetu,
współpraca
z programami udostępniającymi dane o zimowym
utrzymaniu odbiorcom zewnętrznym (inni zarządcy dróg, środki
masowego przekazu itd.);
wspomaganie tworzenia planu zimowego utrzymania, tworzenie
sprawozdań
z przygotowań do sezonu zimowego, tworzenie
sprawozdań z wykonania planu zimowego utrzymania;
prowadzenie ewidencji dyżurów zimowych; tworzenie
miesięcznych harmonogramów dyżurów; tworzenie
sezonowych podliczeń czasu dyżurów
i ewentualna
rejestracja dni wolnych za dyżury.
System działa na dwóch poziomach: ZZDW i RDW. Dane w formie tabelarycznej przekazywane są pomiędzy poszczególnymi poziomami za pomocą transmisji internetowej wykorzystując oprogramowanie komunikacyjne ProTrans 2000 firmy ProMat. W ZZDW Koszalin dane odbierane i modyfikowane są w komputerze Wydziału Dróg przez osobę dyżurującą podczas akcji zimowej. W RDW programy są zainstalowane w komputerach znajdujących się w pokojach dyżurnych.
Praca programu polega na przesyłaniu (otrzymanej od IMiGW) prognozy pogody do wszystkich RDW – codziennie około godziny 6 rano. Następnie RDW wysyłają informację do ZZDW o stanie poszczególnych dróg, pracy odpowiedniego sprzętu, występujących warunkach atmosferycznych i dyżurach pracowników (meldunek przesyłany jest 3 razy dziennie). Po przeanalizowaniu poszczególnych danych dyżurny ZZDW generuje zbiorczy raport o akcji zimowej i umieszcza go na stronie internetowej.
System Utrudnienia służy do
gromadzenia i przesyłania informacji o utrudnieniach
w ruchu
drogowym. Powstające w ruchu utrudnienia są za pomocą programu na
bieżąco ewidencjonowane, a ich edycja podlega kontroli pod kątem
poprawności
i kompletności danych (np. system nie pozwala na
zapisanie utrudnienia bez podania dokładnej jego lokalizacji,
rodzaju, daty i czasu powstania oraz daty i czasu przewidywanej
likwidacji).
System działa na dwóch poziomach: ZZDW i RDW. Dane w formie tabelarycznej przekazywane są pomiędzy poszczególnymi poziomami za pomocą transmisji internetowej wykorzystując oprogramowanie komunikacyjne ProTrans 2000 firmy ProMat. Baza danych utrudnień może być przeglądana, poprawiana i filtrowana zgodnie z powszechnie przyjętymi standardami programów dostępu do baz danych. Informacje o powstaniu, przewidywanej dacie usunięcia a następnie faktycznym usunięciu utrudnień są automatycznie wysyłane do ZZDW za pomocą Internetu. Pracownik ZZDW odbiera utrudnienia i generuje zbiorczy komunikat na stronę internetową. W ZZDW Koszalin dane są odbierane i modyfikowane w komputerze Wydziału Dróg. W RDW programy są zainstalowane w komputerach osób zajmujących się utrudnieniami w ruchu.
PPN – Przejazdy ponadnormatywne. Program wspomaga wydawanie decyzji na przejazdy pojazdów nie normatywnych oraz obliczanie opłat za te przejazdy.
Zakład Usług Informatycznych – Stanisław Kowalski (Wrocław)
EWIDR – Program służący do prowadzenia ewidencji dróg. Umożliwia rejestrację wszystkich zdarzeń na drodze, parametrów geometrycznych i technicznych oraz stanu technicznego. Pozwala na wykonywanie ilustracji graficznej oraz raportów.
W ZZDW Koszalin - program zainstalowany jest w komputerze Wydziału Planowania i Rozwoju Sieci Drogowej, który zajmuje się ewidencją dróg. Program udostępniony jest w wewnętrznej sieci komputerowej. W RDW zainstalowano tylko po jednym egzemplarzu oprogramowania. Docelowo wszystkie RDW będą miały wewnętrzną sieć komputerową – umożliwiającą korzystanie kilku pracowników jednocześnie z ewidencji. Obecnie system jest w fazie wdrożenia.
KOPRIN - Koszalin
RODOS – Program służący do kosztorysowania robót budowlanych. Pozwala na automatyczne liczenie zakresu oraz wartości robót budowlanych. Używany jest przez Wydział Nadzoru Inwestorskiego w ZZDW Koszalin oraz przez pracowników przygotowujących przetargi na roboty budowlane oraz prowadzących nadzory inwestorskie w poszczególnych Rejonach Dróg Wojewódzkich.
EWMAPA – Program wspomagający pracę Stanowiska ds. Geodezji i Gospodarki Gruntami.
Płatnik – Program umożliwiający generowanie formularzy dla ZUS. Z poziomu programu płace wykonuje się raport wysyłający dane do programu Płatnik.
LEX Omega – Zbiór aktów prawnych aktualizowany raz w miesiącu.
W całym ZZDW Koszalin
(łącznie z podległymi RDW) jest 98 komputerów (połowa
w
ZZDW i połowa w RDW). Z tego większość, to komputery “ekonomicznie
modernizowane”, w celu dostosowywania do wymagań stawianych
przez wykorzystywane oprogramowanie.
W ZZDW Koszalin funkcjonuje sieć komputerowa, w która wykorzystywane jest do:
Funkcjonowania zintegrowanego systemu informatycznego (Finanse i Księgowość, Kadry, Płace) na bazie systemu Novell 5.1.
Funkcjonowania serwera poczty elektronicznej i serwera www oraz serwera udostępniającego Internet w sieci lokalnej (system LINUX).
Wymiany dokumentów, sieciowego drukowania itp. - system Windows.
We wszystkich RDW funkcjonują sieci komputerowe na bazie systemu Windows, wykorzystywane do udostąpniania Internetu, wspólnego drukowania, tworzenia dokumentów itd.
W większości komputerów zainstalowany jest pakiet biurowy “Office” - dzięki Umowie Ramowej Microsoft Select nr 80-50013 z dnia 6 maja 1998r. podpisanej pomiędzy Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji a firmą Microsoft, określającej możliwość zakupu po preferencyjnych cenach programowania firmy Microsoft (obejmującej jednostki administracji publicznej, w tym administracji samorządowej szczebla wojewódzkiego).
Obecnie wdrażamy oprogramowanie oparte na licencjach
“OpenSource”, które jest oficjalnie wspierane i
propagowane przez Unię Europejską.
Ogólnie rzecz biorąc –
oprogramowanie to jest dużo tańsze od innego oprogramowania
komercyjnego (wiele programów udostępnionych jest za darmo) ze
względu na fakt, iż jego kody źródłowe są udostępnione za
darmo (OpenSource – ang. “otwarte źródło”).
System operacyjny LINUX (jako serwer) – wersja darmowa.
Pakiet
oprogramowania AUROX zawierający zarówno system operacyjny,
jak
i oprogramowanie przeznaczone do podstawowych prac biurowych
– wersja darmowa.
Oprogramowanie OpenOfficePL przygotowane przez polską firmę Open Office sp. Z o.o., całkowicie spolszczone, posiadajęce instrukcję w języku polskim, wsparte fachową pomocą techniczną – tańsze o 90% od oprogramowania MS Office, a spełniające te same funkcje.
Inne programy narzędziowe wpomagające pracę biurową – wersje darmowe.
ZZDW Koszalin posiada również własną stronę internetową
www.zzdw.koszalin.pl
z informacjami o instytucji, sieci drogowej, utrudnieniach na
drogach, warunków przejazdu po drogach itd. Konto e-mail:
zzdw@zzdw.koszalin.pl
pozwala na bardzo szybkie i sprawne komunikowanie się z
kontrahentami, czy innymi instytucjami.